Ferie

 Enhetsleder har styringsrett på ferie og skal holde regnskap med ferieavvikling for sine ansatte. Ferie godkjent av leder blir overført elektronisk eller etter liste for oppdatering i hrm-systemet. 

Som ansatt i kommunal sektor har du rett til 5 uker ferie pr år, 6 uker for arbeidstakere over 60 år. Ferie fastsettes etter avtale med leder. Arbeidsgiver har styringsrett på ferieavvikling.

Det er arbeidsgivers plikt å tilrettelegge for at  arbeidstaker har mulighet til å ta ut ferie. Ikke avviklet ferie kan søkes overført til neste år (Ferieloven §7-3). Frist for overføring av ferie er 1. desember i ferieåret. Søknad om overføring av ferie leveres nærmeste leder.

Feriepenger for kommunalt tilsatte utbetales som hovedregel i juni måned i ferieåret, jf. Ferieloven §11. Dersom hovedferie (min 3 uker) skal avvikles på et tidligere tidspunkt kan feriepenger utbetales. Hvis et arbeidsforhold opphører blir feriepenger utbetalt som et sluttoppgjør ved siste utlønning .

Feriepengene utgjør 12% (14,3% for arbeidstakere over 60 år)